تبلیغات
دین پژوهان - مطالب بهمن 1393
امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: آیا دین چیزی جز محبت است؟

اهل سنّت، اصلی دارند به نام «اصل عدالت صحابه» و معتقدند كه افعال و اقوال تمام صحابه طبق عدالت بوده و خدشه‌دار نیست. ولی شیعه معتقد است كه این اصل طبق دلایل مختلف، مخدوش است و با مراجعه به متن قرآن كریم این اصل، از اصالت افتاده و هیچ انسان منصفى نمی‌تواند همه آنان را عادل و پارسا معرفى كند.
قرآن، درباره یاران رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به مناسبت‌های گوناگونى سخن گفته و گروهى را تحسین و تمجید و گروهى را نیز سرزنش و نكوهش كرده است. در آیاتى كه به مذمّت و نكوهش آنان می‌پردازد، آشكارا می‌رساند كه در میان آنان، منافق ـ شناخته‌شده یا ناشناس ـ بیماردل، دهن‌بین و افرادى كه نیك و بد را به هم آمیخته و تا مرز ارتداد پیش‌ رفته‌اند، وجود داشته است.
با توجه به آیات قرآن، اصحاب به دو گروه تقسیم می‌شوند:

1. گروهی که ایمان به خدا و رسولش آورده و خود را تسلیم او نموده و رهبری‌اش را با دل و جان قبول کرده‌اند و در راه خدا و رسولش، از خود گذشته‌گی و ایثار نشان داده‌اند، بدون شک آنان از رست‌گاران خواهند بود و اینان اقلیتی هستند که قرآن آن‌ها را «شاکران» نامیده است.

برای مطالعه همه مطلب اینجا كلیك كنید




طبقه بندی: + سایر موضوعات، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393 | توسط : احمد صادقی | نظرات()


هرکدام از فرامین الهی در اسلام دارای آثار و برکات متعددی در زندگی مادی و معنوی انسان است که انسان در اثر عمل به آن دستورات می‌تواند از آن آثار برخوردار شود. امر به معروف و نهی از منکر از واجباتی است که اگر به صورت صحیح و درست در جامعه صورت پذیرد همه افراد جامعه هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی از برکات آن بهره‌مند خواهند شد. به‌طوری‌که می‌توانند جامعه‌ای پویا و رو به رشد ساخت که دائماً از بدی‌ها پالایش و به‌سوی نیک‌بختی حرکت می‌کند. البته نیل به این مقصود میسر نخواهد بود مگر در یک چهارچوب صحیح اخلاقی برخاسته از تعالیم روح‌بخش اسلام که پس از مطالعات دقیق و کارشناسی و یافتن جامعه هدف در هر معروف و منکری، تا بتوان امر و نهی سازنده درباره آن داشت.
یکی از مسائلی که در انجام هر کاری باید مورد توجه قرار گیرد توجه به منافع آن کار است به‌طور مثال اگر یک کشاورز بداند با کاشت محصول خاصی می‌تواند ثمرات خود را بالا ببرد قطعاً به آن محصول رغبت پیدا می‌کند و اگر ما هم به آثار و فواید حقیقی امر به معروف و نهی از منکر پی ببریم در انجام این فریضه الهی اهتمام بیشتری خواهیم داشت نوشتار حاضر قصد دارد با استفاده از تعالیم اسلامی مقداری از آثار این فریضه الهی را پیش روی خوانندگان قرار دهد.

ادامه مطلب


طبقه بندی:  فرهنگ دینی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393 | توسط : محمد حسین كاظمی | نظرات()

دلائل پیشگامی امیرالمومنین در اسلام

چکیده: امام در جای دیگر از سبقت خود در اسلام چنین می‌فرماید: «خدایا من نخستین کسی هستم که به سوی تو بازگشت، و پیام تو را شنید و به دعوت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) پاسخ گفت و پیش از من جز پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) کسی نماز نخوانده بود. در جای دیگر فرمود: «من بنده خدا و برادر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و صدیق اکبرم، این سخن را پس از من جز دروغ‌گوی افتراء ساز، نمی‌گوید
علی(علیه‌السلام)

رهروان ولایت ـ دلائل و شواهد پیش‌گامی امیرالمومنین(علیه‌السلام) در متون اسلامی، به قدری فراوان است که بیان همه آن‌ها از حد گنجایش این مطلب بیرون است، ولی به عنوان نمونه تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

1. پیش از همه، خود پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به پیش‌قدم بودن علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) تصریح کرده است و درمیان جمعی از یاران خود فرمود: «نخستین کسی که در روز رستاخیز با من در کنار حوض (کوثر) ملاقات می‌کند، پیش‌قدم‌ترین شما در اسلام، علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است».[1]

2. دانش‌مندان و محدثان نقل می‌کنند: حضرت محمد مصطفی(صلی‌الله‌علیه‌وآله) روز دوشنبه به نبوت مبعوث شد و علی(علیه‌السلام) فردای آن روز (سه شنبه) با او نماز خواند.[2]

3.خود امیرالمومنین(علیهالسلام) به این موضوع تصریح کرده است: حضرت در خطبه «قاصعه» می‌فرماید: «آن روز اسلام جز به خانه پیامبر و خدیجه راه نیافته بود و من سومین نفر آن‌ها بودم. نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی نبوت را می‌شنیدم».[3]

4. امام در جای دیگر از سبقت خود در اسلام چنین می‌فرماید: «خدایا، من نخستین کسی هستم که به سوی تو بازگشت، و پیام تو را شنید و به دعوت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) پاسخ گفت و پیش از من جز پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) کسی نماز نخوانده است».[4] حضرت در جای دیگر فرمود: «من بنده خدا و برادر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و صدیق اکبرم، این سخن را پس از من جز دروغ‌گوی افتراء ساز، نمی‌گوید، من هفت سال پیش از مردم با رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نماز گزاردم».[5]

5. و عفیف بن قیس کندی می‌گوید: «من در زمان جاهلیت بازرگان عطر بودم، در یکی از سفرهای تجارتی خود وارد مکه شدم و مهمان عباس (یکی از بازرگانان بزرگ مکه) شدم، در یکی از روز‌ها در مسجدالحرام در کنار عباس نشسته بودم، در این هنگام که خورشید به اوج رسیده بود، جوانی به مسجد آمد که صورتش هم‌چون قرص ماه می‌درخشید، نگاهی به آسمان کرد و رو به کعبه ایستاد و شروع به خواندن نماز کرد، چیزی نگذشت که نوجوانی خوش‌سیما به وی پیوست و درسمت راست او ایستاد. سپس زنی که خود را پوشانده بود، آمد و در پشت سر آن دو نفر قرار گرفت و هر سه باهم مشغول نماز و رکوع و سجود شدند.

من از دیدن این منظره (که در مرکز بت‌پرستان، سه نفر آیین دیگری غیر از مرام بت‌پرستی را برگزیده‌اند) در شگفت ماندم، رو به عباس کرده و گفتم: حادثه بزرگی است، او نیز این جمله را تکرار کرد و افزود: آیا این سه نفر را می‌‌شناسی؟ گفتم: نه. گفت: نخستین کسی که وارد شد و جلو‌تر از هر دو نفر ایستاد، برادر زاده من محمد بن عبدالله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و دومین فرد، برادر زاده دیگر من علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) و سومین نفر، همسر محمد است. و او مدعی است که آیین وی از طرف خداوند نازل شده است و اکنون در روی زمین، جز این سه نفر کسی از این دین پیروی نمی‌کند».[6]

در نتیجه: با توجه به این نقل‌های تاریخی و سخنان پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و خود آقا امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌توان نتیجه گرفت، امیرالمومنین(علیه‌السلام) اولین مردی بود که به پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ایمان آورد و مسلمان شد و هرگز بت نپرستید و هرگز گناهان موجود در زمان عرب جاهلی را انجام نداد.

 

--------------------------------------
پی‌نوشت:
[1]. ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، چاپ اول، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، ۱۳۲۸ق، ج ۳، ص ۲۸.
[2] .همان، ص ۳۲.
[3] .ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، بیروت، دارصادر، ۱۳۹۹ق، ج۲ص ۵۷.
[4]. نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه ۱۹۲.
[5]. طبری، محمدبن جریر، تاریخ الامم والملوک، بیروت، دارالقاموس الحدیث، بی‌تا، ج۲ ص ۳۱۲؛ ابن اثیر، الکامل، فی التاریخ، بیروت، دارصادر، ۱۳۹۹ق، ج ۲ص ۵۷.
[6]. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، چاپ اول، قاهره، داراحیاء الکتب العربی، ۱۳۷۸ق ج ۱۳ص ۲۲۶؛ طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم والملوک، بیروت، دارالقاموس احدیث، بی‌تا، ج ۲ص ۲۱۲.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 27 بهمن 1393 | توسط : علی احمدی فریدنی | نظرات()
اصل حدیث کسا میان شیعه واهل سنت بسیار مشهور و معروف است و جای هیچ‌گونه تردیدی نیست که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در منزل حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) و یا در خانه خودش زیر پارچه‌ای شبیه عبا قرار گرفت و حضرت علی و فاطمه و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) را زیر آنجای جای داد و از آنان به عظمت و بزرگی یاد نمود و آن جمع را مصداق آیه «إنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً [احزاب/۳۳] همانا خداوند می‌خواهد که پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند. و شما را کاملا پاک سازد» معرفی کرده است
یکی از اثر و برکات خواندن حدیث کساء این است که غم و اندوه را از انسان دور کرده و خداوند به انسان نظر رحمت می‌اندازد؛ چرا که در فرازی از آن چنین آمده است: «در هر محفلی که شیعیان و علاقه‌مندان ما این حدیث را بخوانند، رحمت الهی بر آنان نازل می‌شود، فرشتگان برای آن‌ها استغفار می‌کنند، اندوه و غم از آنان برطرف می‌شود و حاجات آن‌ها به نیکی برآورده می‌شود».

فرازهائی از این روایت شریف در عظمت اهل‌بیت(علیهم‌السلام)
حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌فرماید: وقتی که همه ما یعنی پیامبر خدا، امیرالمومنین، امام حسن و امام حسین و من(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) در زیر این عبا جمع شدیم، پیامبرخدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) گوشه عبا را گرفته و با انگشت به آسمان اشاره کرده و فرمود: «خدایا این‌ها اهل بیت من و خانواده من و نزدیکان و هم‌نشینان من هستند. گوشتشان از گوشت من و خونشان از خون من است، آن‌چه ایشان را آزار دهد من‌را می‌آزارد و آن‌چه ایشان را غمگین می‌کند، من‌را غمگین می‌کند، در جنگم با آن‌که با آنان در جنگ است و در صلحم با آن‌کسی که با ایشان در صلح است و با آن‌که با ایشان دشمن است با من دشمن است؛ پس خدایا درود برکات و رحمت خودت را برایشان نازل کن و پلیدی‌ها را از ایشان دور بفرما و آن‌ها را به طور کامل پاک بگردن.
خداوند متعال به ملائکه فرمود:‌ «ای ملائکه‌ی من و‌ ای ساکنان آسمان‌هایم، من نیافریدم آسمان برافراشته و زمین گسترده شده، و ماه درخشان و خورشید نورانی و چرخ گردون و دریای جاری و متلاطم و کشتی‌های در حرکت را، مگر به خاطر دوستی این پنج تن که در زیر این کساء هستند». جبرئیل امین سوال کرد که مگر چه کسانی زیر این کساء هستند؟ خداوند سبحان فرمود: اهل بیت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که عبارتند از فاطمه و پدرش پیامبر گرامیش و شوهر او و دو فرزندش، یعنی حسن و حسین(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین).
جبرئیل امین از طرف پروردگار عالم ماموریت یافت و به زمین آمد و این آیه شریفه را در شأن پیامبر گرامی اسلام(صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) واهل‌بیت او نازل کرد: «إنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً [احزاب/۳۳] اى اهل بیت، خدا مى‏‌خواهد پلیدى را از شما دور کند و شما را پاک سازد».

پیامبرخدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) درباره فضیلت خواندن این حدیث فرمودند: «این خبر ما در هر محفل و مجلسی از محافل اهل زمین که در آن گروهی از شیعیان و دوست‌داران ما هستند خوانده شود، رحمت خدا بر آن‌ها نازل شده و فرشتگان آن‌ها را در بر گرفته و برای ایشان طلب آمرزش می‌کنند، تا زمانی که متفرق شوند». در این هنگام امیرالمومنین(علیهالسلام) فرمود: «به خدا سوگند که ما رستگار شدیم و قسم به پرودگار کعبه شیعیان ما نیز رستگارشدند». سپس پیامبر رحمت(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «این خبر در هر محفلی از شیعیان که آن‌جا هستند ذکر شود، و در میان آن‌ها اندوهگینی باشد، خدا اندوه و غمش را بر طرف می‌کند و اگر حاجت‌مندی باشد خداوند حاجتش را برطرف می‌کند».[۱]

 

---------------------------------------------
پی‌نوشت:
[۱]. مفاتیح نوین، ترجمه، آیة الله مکارم شیرازی، قم، انشارات علی بن ابی طالب، ص ۱۱۹۹





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 27 بهمن 1393 | توسط : علی احمدی فریدنی | نظرات()

نیاز به نبوت در طریق حقیقت

انسان برای رسیدن به غایت آفرینش خود، نیازمند به یک برنامه عملی و جامع از سوی آفریدگار خود است و از آن‌جا که ابلاغ این برنامه و پیام آسمانی به صورت مستقیم برای همه انسان‌ها میسر نیست، لاجرم نیازمند به انسان‌های والا و تکامل یافته هستیم که همان پیامبران الهی هستند.



ادامه مطلب


برچسب ها: نبوت، طریقت، پیامبران، پیام آور، پیام آسمانی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 27 بهمن 1393 | توسط : علی سیدی | نظرات()

داعش

نسبت دادن داعش به اسلام خیانتی بسیار عظیم و نابخشودنی به اسلام و پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و قرآن است. باید از کسانی‌که چنین نسبت و تهمت ناروایی به اسلام می‌زنند، سوال کرد که در کجای تعالیم اسلامی قتل و کشتار اسیران به فجیع‌ترین وجه ممکن وجود دارد؟ در کجای سیره رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سربریدن و مصلح کردن اسیران و تکیه تکیه کردن جنازه آنان وجود دارد؟ در کجای قرآن تجاوز به زنان و کودکان اسیر شده و استفاده از آنان به عنوان برده جنسی و بعد فروختن آنان سفارش شده است؟ و در کجای اسلام جهاد نکاح و .... وجود دارد؟


ادامه مطلب


برچسب ها: پیامبر اکرم، سیره، اسلام، داعش، اسیر، جهاد نکاحی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 27 بهمن 1393 | توسط : علی سیدی | نظرات()
كودكانه

اسلام علاوه بر آن‌که دستورات خاصی برای عبادت فردی و اجتماعی دارد، برای زندگی اجتماعی افراد جامعه نیز برنامه‌ای مدون و هدف‌مندی ارائه کرده است که با مراجعه به قرآن و احادیث، می‌توان دستورات و مبانی نظری اسلام در این رابطه را به دست آورد. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بهترین الگو برای یافتن احکام اسلام در حیطه عمل است.
رفتار با کودکان، به‌ عنوان بخش قابل‌ توجهی از جامعه که در حال رشد هستند و به نیروی فعال آینده در هر جامعه‌ای بدل می‌شوند، مورد توجه ویژه اسلام قرار گرفته که نمونه بارز آن در سیره نبی اکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نمایان است.
این نوشتار قصد دارد تا با مراجعه به منابع اسلامی برخی از شاخصه‌های رفتاری پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در قبال کودکان را معرفی نماید

ادامه مطلب


داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 26 بهمن 1393 | توسط : محمد حسین كاظمی | نظرات()
  • تعداد کل صفحات : 4  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
داغ کن - کلوب دات کام