امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: آیا دین چیزی جز محبت است؟


یکی از اساسی‌ترین مسائل فکری تشیع که بر بخشی از رفتارهای شیعیان تأثیرگذار بوده است و در مقاطع مختلفی باعث به وجود آمدن جنبش‌ها و یا حتی قیام‌هایی گردیده، امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد. البته همه فرق اسلامی بر وجوب اصل آن اتفاق نظر دارند و از فروع دین مبین اسلام به حساب می‌آید. ولی در توجیه و تفسیر و یافتن مصداق برای عمل به آن اختلاف نظر وجود دارد. این مبحث که یکی از بن مایه‌های اصلی تفکر شیعی است و نقش زیر بنایی مهمی در عقاید و رفتار شیعیان در طول تاریخ ایفا نموده برخاسته تعالیم نورانی قرآن کریم می‌باشد: «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ.[آل عمران/۱۱۰] شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده‌اید؛ به کار پسندیده فرمان می‌دهید، و از کار ناپسند بازمی‌دارید، و به خدا ایمان دارید. و اگر اهل کتاب ایمان آورده بودند قطعاً بر ایشان بهتر بود برخی از آنان مؤمن‌اند  [ولی] بیشتر‌شان نافرمانند.»

«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ.[توبه/ ۷۱] و مردان و زنان با ایمان، دوستان یکدیگرند، که به کارهای پسندیده وا می‌دارند، و از کارهای ناپسند باز می‌دارند، و نماز را بر پا می‌کنند و زکات می‌دهند، و از خدا و پیامبرش فرمان می‌برند. آنان‌اند که خدا به‌زودی مشمول رحمت‌شان قرار خواهد داد، که خدا توانا و حکیم است». در منابع شیعه به صراحت به آن اذعان شده است و امام علی (علیه السلام) در وصیت خویش به همگان می‌فرماید: «... لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَر ...[۱] امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنید.»

امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دینی است که بر هر مسلمانی است که در طول زندگانی خود آن را بجا آورد. امام حسین (علیه السلام) نیز با توجه مسئولیت دینی و اجتماعی خود تصمیم گرفت در مقابل مفاسد سیاسی و اجتماعی زمان قیام کند و با تعمق در منطق روشنگر حضرت به روشنی در می‌یابیم که یکی از اهداف بلند آن حضرت در نهضت عاشورا عمل به دو اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر یا دعوت به قانون مداری و هشدار از قانون‌شکنی و خودکامگی، یا زنده ساختن نظارت ملی است؛ و این خود عاملی سرنوشت ساز و مستقل و بسیار پر اهمیت است که آن انسان والا را بر می‌انگیزد و به‌سوی انجام وظیفه و ادای رسالت تاریخی در آن شرایط بحرانی و تیره و تار جامعه به حرکت می‌آورد.[۲] حضرت در مناسبت‌های مختلف یکی از اهداف اصلی قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد. حضرت در در وصیت خود به برادرش محمد بن حنفیه فرمود: «... إنما خرجت لطلب النجاح و الصلاح فی أمة جدی محمد أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر ...[۳] من برای رستگاری، اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر در امت جدم  قیام کردم.»

امام حسین (علیه السلام) که از لحاظ قلبی مخالف حکومت امویان بود و از مخالفان معاویه به شمار می‌آمد در زمان یزید که اسباب ظاهری قیام فراهم‌تر بود و فسق و فساد یزید عیان‌تر و همین‌طور با توجه به بیعت خواهی یزید از حضرت، امام حسین (علیه السلام) تصمیم به انجام این فریضه در عالی‌ترین سطح آن که وظیفه امام معصوم یا نایب آن است گرفت و با قیام سرخش مهم‌ترین برگ از تاریخ را رقم زد.    

پی‌نوشت‌ها:

[۱]. کلینی، الکافی، تصحیح، علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ۱۴۰۷ ه.ق، ج ۷، ص ۵۲.
[۲]. ابن نما حلی، ‌ مثیر الأحزان، (در سوگ امیر آزادی) ترجمه علی کرمی، انتشارات حاذق، قم، ۱۳۸۰، ص ۲۸.
[۳]. ابن اعثم کوفی، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالأضواء، ۱۴۱۱ ه.ق/ ۱۹۹۱م، ج ۵، ص ۲۱.
منبع




طبقه بندی: دین و دینداران،   نقش ایمان،   دین اسلام، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 21 بهمن 1393 | توسط : محمد حسین كاظمی | نظرات()

رسول خدا

پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد مصطفی(صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله) اولین شخصیت عالم خلقت است که دنیا و تمامی انسان‌ها در روی کره خاکی از گوهر وجود  و کمالات و فضائل اخلاقی و علمی ایشان در عرصه اجتماع، سیاست، مدیریت و... بهره‌مند شده‌اند. آن حضرت، عدالت، مساوات، همدلی، وحدت، ایثار، علم، معرفت و... را درجامعه نو بنیاد آن روز، نهادینه کرد و فقر و بی‌عدالتی، تبعیض، به خصوص تبعیض نژادی را از آن جامعه زدودند، به طوری که عرب و عجم، سیاه و سفید با هم یکی شدند و همه‌ی مسلمانان از بیت‌المال یک سهم داشتند.



ادامه مطلب


برچسب ها: پیامبر اکرم، دنیا، خوشبختی، ازخودگذشتگی، اهانت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 20 بهمن 1393 | توسط : علی سیدی | نظرات()

پیامبر رحمت

مطالعه تاریخ زندگانی پیامبر اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) و این‌که ایشان در چه اوضاع و شرایطی تبلیغ دین مبین اسلام را شروع کردند و چه درد و رنج‌هایی را در این راه متحمل شدند تا رسالت خویش و دین خدا را به سرانجام مقصود برسانند، می‌‌تواند ما را بیشتر به بزرگی و برجستگی شخصیت حضرت و جان‌فشانی‌ها و ازخودگذشتگی‌هایی که ایشان برای سعادت و خوش‌بختی همه انسان‌ها کشیدند، آگاه سازد.



ادامه مطلب


برچسب ها: پیامبر، سختی، رنج، رسالت، جان فشانی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 20 بهمن 1393 | توسط : علی سیدی | نظرات()

آزادی بیان

امروزه «آزادی بیان» بهانه و دست‌آویزی برای  توجیح  اعمال شنیع و غیر انسانی اسلام‌ستیزان، در غرب شده است. به طوری که این‌بار از سوی نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» و طرفداران احمق و نادان‌ آن، شاهد بدترین اهانت‌ها و جسارت‌ها به واسطه چاپ کاریکاتور علیه ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و تمسخر عقاید مسلمانان هستیم.



ادامه مطلب


برچسب ها: آزادی بیان، غرب، اهانت، شارلی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 17 بهمن 1393 | توسط : علی سیدی | نظرات()

حجاب

برای این‌که دریابیم که آیا حجاب مانع آزادی و نوعی اسارت است؟ یا عین آزادی و نوعی امنیت است؟ باید ابتدا حقیقت و جایگاه وجودی زن را بررسی کنیم، سپس میزان نقش حجاب را در آزادی و یا اسارت او بررسی کرد


ادامه مطلب


برچسب ها: زن، حجاب، آزادی، انسان، اسارت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 17 بهمن 1393 | توسط : علی سیدی | نظرات()

 یکی از ملاک‌های شناخت ایمان صحابه، سنجش ایشان با نظر رسول الله (صلی الله علیه و آله) است؛ چراکه بررسی رفتار صحابه در برابر پیامبر (صلی الله علیه و آله) ما را به عدالت داشتن برخی از صحابه و نفاق برخی دیگر رهنمون می‌شود. ما در این مقاله به رفتارهای برخی از صحابه اشاره می‌کنیم که خود دلیلی بر بطلان عدالت جمیع صحابه است و برای اینک‌ه هیچ‌گونه ابهامی باقی نگذاریم و مجال اعتراض را از خصم بگیریم، تأکید می‌کنیم که مقصود ما از اصحاب در این بحث، برخی از آنان است نه همه آن‌ها.
قرآن کریم که کلام خداوند متعال است و از گفتن حق حیایی ندارد، این راه را بر ما گشوده است و به ما فهمانده که بعضی از اصحاب منافق و برخی تبه‌کار و برخی ستم‌گر و برخی تکذیب‌کننده و برخی مشرک و برخی از حق برگشته می‌باشند و برخی را به‌ عنوان اذیت‌کنندگان خدا و رسولش، معرفی می‌نماید و رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز که هرگز از روی هوا و هوس سخن نمی‌گوید و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای نمی‌هراسد، این باب را بر روی ما گشوده و به ما فهمانده است که بعضی از اصحاب مرتدند و برخی را مارقین و ناکثین و قاسطین معرفی می‌کند و نسبت به بعضی اعلام می‌دارد که قطعاً جهنمی هستند و دوستی و صحبت با پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هیچ سودی برایشان ندارد، بلکه دلیلی است بر این‌که عذابشان دو برابر خواهد بود.

برای مطالعه همه مطلب اینجا كلیك كنید





طبقه بندی: + سایر موضوعات، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 17 بهمن 1393 | توسط : احمد صادقی | نظرات()

دفاع از دین

طرف‌داری و دفاع از هر آیین و مکتبی که انسان دارد امری طبیعی و  عقلانی است و اساساً دفاعِ انسان از علایق و وابستگی‌های خود، از نهاد و فطرت آدمی سرچشمه می‌گیرد. و چنان‌چه اگر انسانی در دفاع، نسبت به هتاکان و مغرضان بی‌تفاوت باشد، در نظر جامعه و اجتماع فردی مذموم و بی‌خرد معرفی می‌گردد.



ادامه مطلب


برچسب ها: دین، خدا، دفاع، اسلام، پیامبر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 15 بهمن 1393 | توسط : علی سیدی | نظرات()
  • تعداد کل صفحات : 4  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
داغ کن - کلوب دات کام
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic