امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: آیا دین چیزی جز محبت است؟

چرا امیرالمومنین از فاطمه دفاع نكرد؟

چکیده: امیرالمومنین(علیه‌السلام) در حد وظیفه شرعى، از حریم عصمت خود دفاع كرده است. لیكن دفاع در آن روزها، به صورت جنگ و خون‌ریزى، به مصلحت اسلام نبود و اگر شمشیر مى‌كشید و بنى‏‌هاشم و گروهى از صحابه، كه پاى‏‌بند به بیعت على در غدیر خم بودند، یك طرف و هواداران خلافت طرف دیگر، در این صورت مسلمانان به دو گروه تقسیم مى‏‌شدند.
فاطمه

رهروان ولایت ـ یکی از سوالاتی که وهابیون بسیار آن را مطرح می‌کنند و روی این مانور زیادی می‌دهند این سوال است: اگر شما می‌گویید: امیرالمومنین(علیه السلام) بسیار دلاور و شجاع بود، چرا از همسرخود دفاع نکرد؟ که جواب کوتاه این سوال این است که شجاعت این نیست که همه جا انسان شمشیر بکشد.

جواب بیشتر را در ذیل بیان می‌کنیم: ‏
در این پرسش، دفاع نكردن امام اصل مسلم گرفته شده، در حالى كه دلیلى بر این مطلب وجود ندارد.

امیرالمومنین(علیه‌السلام) در حد وظیفه شرعى، از حریم عصمت خود دفاع كرده است. لیكن دفاع در آن روزها، به صورت جنگ و خون‌ریزى، به مصلحت اسلام نبود و اگر شمشیر مى‌كشید و بنی‌‏هاشم و گروهى از صحابه، كه پای‏‌بند به بیعت على در غدیر خم بودند، یك طرف و هواداران خلافت طرف دیگر، در این صورت مسلمانان به دو گروه تقسیم می‌شدند و اصل اسلام به خطر می‌افتاد. اتفاقاً منافقان در لباس دل‌سوزى سراغ امیرالمومنین(علیه‌السلام) آمدند و به او گفتند: «یَا أَبَاالْحَسَن، أَبْسِط یَدَكَ حَتَّى أُبَایِعَكَ: اى ابو الحسن، دستت را دراز كن تا با تو بیعت كنیم». گوینده این سخن ابوسفیان، دشمن دیرینه اسلام است.

امیرالمومنین(علیه‌السلام) به خوبی می‌دانست که هدف او ایجاد جنگ درونى در مدینه است، از این‏‌رو، به او چنین فرمود: «به خدا سوگند تو با این گفتار، انگیزه فتنه‏‌گرى دارى، تو پیوسته بدخواه اسلام و مسلمانان بوده‏‌اى، ما نیازى به خیرخواهى تو نداریم».[1] بنابراین دلیر و شجاع کسی نیست که در همه جا شمشیر بكشد و جنک کند؛ بلکه شجاع، كسى‌ست كه به وظیفه خود عمل كند.

روزى پیامبر گرامى اسلام(صلى‌الله‌علیه‌وآله) گروهى را دید كه بر گرد شخصى جمع شده‏‌اند. پرسید: این كیست؟ گفتند: فردى دلاور است كه سنگین‏‌ترین وزنه‌ها را برمی‌دارد. پیامبر در پاسخ فرمودند: «دلاور كسى‌ست كه بر خواسته‏‌هاى نفسانى خود چیره شود».[2]

تاریخ اسلام گواهى می‌دهد در صدر اسلام نهال نو بنیاد اسلام در دل بسیاری از افراد جامعه هنوز ریشه ندوانیده بود و امكان داشت که با نسیمى یا بادى از جاى كنده شود. پیامبر اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) به عایشه فرمود: «لَوْ لَا أَنَّ قَوْمَكِ حَدِیثُ عَهْدِهِمْ بِالْجَاهِلِیَّة لَهَدمْتُ الْكَعْبَةَ ثُمَ‏ لَجَعَلْتُ لَهَا بَابَین: اگر قریش تازه مسلمان نبودند، من وضع كعبه را دگرگون می‌‏كردم. سپس به جاى یك در، دو در براى آن قرار مى‏‌دادم».[3]
بدون شک پیامبر اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) شجاع‌ترین فرد بود، ولى آن حضرت وضعیت را براى همه كار مساعد نمی‌بیند.

آنان كه انتظار دارند قهرمانى مانند امیرالمومنین(علیه‌السلام) شمشیرى را كه بر گردن كافران در بدر و احد و احزاب كشید، پس از رحلت پیامبراکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) همان شمشیر را بر گردن مسلمانان فرود آورد، تاریخ اسلام را بررسى نكرده و از وضعیت آن روزگار آگاه نیستند. آنان نه اسلام را می‌شناسند و نه امیرالمومنین(علیه‌السلام) را.

 

--------------------------------------------
 پی‌نوشت
[1]. تاریخ طبرى، ج 2، ص 449؛ حوادث سال پانزدهم هجرى.
[2]. بحارالانوار، ج 1، صص 77 و 112
[3].مسند احمد، ج 6، ص




داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 18 فروردین 1394 | توسط : علی احمدی فریدنی | نظرات()

خرافه و خرافه‌گرایی از جمله مسائلی است که در میان تمام ملت‌ها و طیف‌های گوناگون جامعه، کم و بیش دیده می‌شود، که ریشه اصلی آن، توهم و خیال است. خرافه‌گرایی در حقیقت، اعتقاد به یک امری است که منشأ عقلانی، علمی و دینی نداشته و از هیچ پایه و اساسی برخوردار نیست.

از نگاه اسلام، هر عملی که از انسان سر می‌زند، اعم از گفتار، رفتار و اعتقاد، چنان‌چه بر خلاف مبانی دینی و عقلی باشد، خرافه است، که اسلام به شدت با این مطلب مبارزه کرده، تا جایی که ...


ادامه مطلب


برچسب ها: خرافه گرایی، رمالی، فال بینی، 13 بدر،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 16 فروردین 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()

دین و خدا یا زندگی و دنیا؟

چکیده: «تعلیمات کلیسا، بشر را در میان دو بدبختی و حرمان قرار داد؛ یا بدبختی دنیا و حرمان و محرومیت از نعمت‌های آن و یا بدبختی و محرومیت از آخرت و حور و قصور آن».[1] منظور او این است که دنیا و آخرت در آموزه‌های کلیسا قابل جمع نیستند، یا باید آخرت و حور قصور آن را انتخاب کرد یا دنیا را.
دنیا

رهروان ولایت- بشر ناگذیر باید از غرائز خود پیروی کند، در وجود بشر غرائزی نهاده شده تا او را به سوی هدفی که در متن خلقت منظور است بکشاند. البته مقصود این نیست که بشر باید چشم بسته تابع غرائز خود باشد، بلکه مقصود این است که وجود غرائز عبث و بیهوده نیست.

مثلا در انسان تمایل به فرزند هست. این تمایل امر کوچکی نیست. اگر این تمایل نبود خلقت ادامه نمی‌یافت. این تمایل توسط خالق هستی به صورت یک امر لذیذ و شیرین در کام هر حیوانی ریخته شده است تا هر نسلی در خدمت نسل آینده خود باشد و از این خدمت لذت نیز ببرد. یکی دیگر از غرائز بشری، حس حقیقت‌جوئی و دانش‌طلبی و کاوش است؛ یکی دیگر از غرائز انسان، دوست داشتن نعمت‌های دنیایی است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید: http://www.jonbeshnet.ir/news/60241





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 16 فروردین 1394 | توسط : علی احمدی فریدنی | نظرات()
رفراندوم مجدد نظام جمهوری اسلامی، غیر عقلانی و شیطانی
نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها نظام و حکومتی در دنیا می‌باشد که قانون اساسی آن بر پایه جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی استوار است. مشروعیت نظام اسلامی برگرفته از حاکم و آفریدگار هستی و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است؛ چرا که تنها خداوند متعال و کسانی که از طرف او مأذون هستند، حق حاکمیت بر دیگری را دارند.

به عقیده شیعه حکومت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت(علیهم‌السلام)با نصب خاص خداوند متعال صورت گرفته است، و در زمان غیبت امام معصوم(علیه‌السلام)،حکومت مجتهد جامع شرایط با نصب عام از جانب امام معصوم(علیه‌السلام) مشروعیت گرفته است، که خود منصوب خداست.[1]

بنابراین صرف دادن احتمالِ نارضایتی مردم از حکومت اسلامی، برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم مجدد، عقلانی و امکان‌پذیر نیست. زیرا مشروعیت نظام اسلامی از جانب خداوند متعال است و رضایت و مقبولیّت مردم هیچ گونه مشروعیتی به حکومت ولی فقیه نمی‌دهد تا عدم رضایت آنان باعث از بین رفتن مشروعیت آن شود.



ادامه مطلب


برچسب ها: نظام، انثلاب اسلامی، ایران، جمهوری اسلامی، رفراندوم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 11 فروردین 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()
حضرت زهرا
امیرالمومنین(علیه‌السلام) یگانه شخصیت عالم بعد از وجود پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) می‌باشد، که در دفاع از دین خدا و حمایت از رسول خدا و اهل بیتش(علیهم‌السلام) از هیچ کاری مضایغه نکرد و همیشه برای حمایت از دین خدا و رسول او پیش‌قدم بود و در این راه بارها از جان خود نیز می‌گذشت. به گواه تاریخ امیرالمومنین(علیه‌السلام) تنها کسی است که در هیچ میدان جنگی پشت به دشمن نکرد و جوان‌مردانه و شجاعانه در رکاب رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌واله) شمشیر زد.

امّا برخی برای شبهه‌افکنی و زیر سوال بردن شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌گویند: اگر هجوم به خانه‌ی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و ماجرای حمله خلیفه دوم به ایشان حقیقت دارد، پس چرا امیرالمومنین(علیه‌السلام) از همسرش دفاع نکرد؟ مگر فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) امانت رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌واله) نبود، پس چرا حضرت در حفظ این امانت کوتاهی کرد؟



ادامه مطلب


برچسب ها: حضرت علی، شهادت حضرت زهرا، دفاع، هجوم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 11 فروردین 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()
حضرت زهرا
دشمنان اسلام به خصوص وهابیت آن‌قدر در جهالت و خباثت باطنی و فکری فرو رفته‌اند که به هر وسیله و حربه‌ای برای زیر سوال بردن و از بین بردن معارف و حقائق ناب شیعی چنگ می‌زنند و ماهیت پست و کثیف خود را بیش از پیش آشکار سازند.

یکی از این حربه‌های آنان، ایجاد شبهات پوچ و بی‌مایه برای مخدوش ساختن شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌باشد. از جمله‌ این شبهات که در سطح وسیعی مطرح کرده‎‌اند این است خانه‌های مدینه اصلا در نداشته‌اند و ورودی خانه‌ها به وسیله پرده یا حصیر پوشانده می‌شده است و جالب‌تر این است که برای این گفته خود به روایت امیرالمومنین(علیه‌السلام) استدلال می‌کنند که می‌فرماید: «خانه‌های ما اهل بیت، نه سقف دارد و نه در».[1] پس چطور ممکن است که حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بین در و دیوار قرار گرفته باشد؟

 


ادامه مطلب


برچسب ها: حضرت علی، شهادت حضرت زهرا، درب خانه مدینه، وهابیت، هجوم،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 11 فروردین 1394 | توسط : علی سیدی | نظرات()

بر اساس شواهد تاریخی و منابع شیعی و سنی، آن‌چه که باعث پدید آمدن جریان سقیفه و شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) گردید، توجیهات و تأویلاتی بود که بعضی از صحابه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) انجام دادند، در ادامه به چند مورد از این توجیهات اشاره می‌کنیم:

1) توجیه مصادره فدک
خلیفه اول برای توجیه کار خود این حدیث را از پیامبر اكرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل کرد که: ما پیامبران از خود ارثی به یادگار نمی‌گذاریم و آن‌چه از ما به جا ماند صدقه است.(نحن معاشر الانبیاء لانورث ما ترکناه صدقه)

توجه به این نکته ضروری است که غیر از فدک املاک دیگری از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به جا مانده بود که مورد مصادره قرار گرفته است. آیت‌الله حسن‌زاده آملی دراین‌باره می‌گوید: بدون شک فدک ملک خالص پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده است، به چند دلیل:


برای مطالعه همه مطلب اینجا كلیك كنید




طبقه بندی: + سایر موضوعات، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 3 فروردین 1394 | توسط : احمد صادقی | نظرات()
  • تعداد کل صفحات : 4  صفحات :
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
داغ کن - کلوب دات کام
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو